Maurits van Buren

maurits_2

Wetsvoorstel Wet Aanpak Schijnconstructies onder de loep

26-02-2015

Minister Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid diende op 12 december 2014 het wetsvoorstel Wet Aanpak Schijnconstructies in bij de Tweede Kamer. Dit heeft nogal wat stof doen opwaaien en zal – als het aangenomen wordt – de nodige impact hebben voor bedrijven die regelmatig werken met opdrachtnemers en (onder)aannemers.

WAAROM DIT WETSVOORSTEL?
De Minister beoogt hiermee oneerlijke concurrentie op de arbeidsmarkt te voorkomen en de rechtspositie van werknemers te versterken. Aanleiding is de toename van “schijnconstructies” waarbij ondernemingen op onrechtmatige wijze het minimumloon proberen te omzeilen.

DE 5 BELANGRIJKSTE WIJZIGINGEN
Het wetsvoorstel behelst een aantal belangrijke wetswijzigingen, waarvan de belangrijkste zijn:

De loonstrook moet aan extra vereisten voldoen. Zo is een werkgever verplicht om op de loonstrook te specificeren welke onkostenvergoedingen zijn verstrekt en aan te geven hoe hoog deze zijn.

Een werkgever is verplicht om het loon tot aan het wettelijk minimumloon giraal te betalen aan de werknemer.

Een werkgever mag in beginsel geen vorderingen op de werknemer meer verrekenen met het wettelijk minimumloon.

De toezichthouder (Inspectie SZW) kan een werkgever verzoeken om overlegging van loonstroken. De toezichthouder is bevoegd om cao-partijen te informeren over de mate waarin een werkgever de cao naleeft. De toezichthouder is daarnaast bevoegd om inspectiegegevens in het nalevingstoezicht op de arbeidswetten op individueel bedrijfsniveau openbaar te maken.

Invoering ketenaansprakelijkheid voor het loon van werknemers. De opdrachtgevers van een werkgever/opdrachtnemer zijn mede aansprakelijk voor de betaling van het loon van de werknemers van de werkgever/opdrachtnemer. Een werknemer dient wel eerst de werkgever/opdrachtnemer aan te spreken op betaling van het verschuldigde loon. Bovendien krijgt de opdrachtgever de gelegenheid om aan te tonen dat de onderbetaling of niet-betaling van het loon niet aan hem kan worden verweten, in welk geval de opdrachtgever niet aansprakelijk is (bewijslast rust dus bij opdrachtgever).

WAT ZIJN DE GEVOLGEN VOOR DE PRAKTIJK?
Met name de invoering van de ketenaansprakelijkheid voor het loon van werknemers van opdrachtnemers zal de nodige impact hebben. Opdrachtgevers zouden wel met opdrachtnemers kunnen afspreken dat zij het recht hebben om te peilen of de opdrachtnemer zijn loonverplichtingen correct nakomt en nagaan of de opdrachtnemer voldoende buffer heeft voor de toekomst. Een algemene vrijwaring, waarbij de opdrachtnemer de opdrachtgever vrijwaart voor mogelijke ketenaansprakelijkheid, zal waarschijnlijk geen effect hebben. Dit sluit immers niet het (wettelijke) recht van een werknemer uit om naast de opdrachtnemer ook de opdrachtgever aan te spreken.

Het wetsvoorstel moet nog worden aangenomen door de Tweede en Eerste Kamer. Wij komen hier zeker in een volgende blog op terug.

Bent u ondernemer of Legal counsel binnen uw bedrijf en heeft u vragen over het nieuwe wetsvoorstel? Neem dan contact met ons op.

Op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen? Meldt u aan voor onze periodieke legal updates.