Joost Verlaan

joost

Kan werkgever werknemer verplichten tijdens de feestdagen door te werken?

28-12-2015

De kerstdagen zijn net achter de rug en oudjaar komt er weer aan. In de praktijk ontstaat er veel onduidelijk wat de rechten en plichten van de werknemer zijn rondom feestdagen. Reden om kort uiteen te zetten of de werknemer het wettelijk recht heeft om vrijaf te zijn met de feestdagen en/of recht heeft op een toeslag indien hij werkt tijdens feestdagen.

Geen wettelijk recht

Vooropgesteld moet worden dat een werknemer op grond van de arbeidsovereenkomst, behoudens andersluidende afspraken, in beginsel ook moet werken op algemeen erkende feestdagen. Anders gezegd: werkgevers zijn niet wettelijk verplicht om werknemers die op feestdagen werken vrijaf te geven. Verder geldt – anders dan in veel gevallen wordt gedacht – dat een werknemer in beginsel alleen het overeengekomen loon ontvangt voor werk op algemeen erkende feestdagen. Werkgevers zijn niet wettelijk verplicht om meer loon of andere toeslagen op feestdagen aan de werknemer toe te kennen.

In de praktijk wel vaak contractueel recht

In de praktijk komt het echter vaak voor dat in de arbeidsovereenkomst, cao of het personeels- of bedrijfsreglement bepalingen zijn opgenomen over de verplichting om te werken en het recht op (extra) loon tijdens algemeen erkende feestdagen. Op grond van deze contractuele bepalingen kan een werknemer in sommige gevallen niet verplicht worden om te werken tijdens feestdagen en/of kan een werknemer aanspraak maken op een extra toeslag voor werken tijdens de feestdagen.

Hebt u een arbeidsrechtelijke vraag? Neem dan contact met ons op. Op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen? Meld u aan voor onze periodieke legal updates of volg ons op LinkedIn en Twitter.

Deze blog is geschreven door Joost Verlaan, advocaat bij Brantjes Advocaten.